Dva podniky
Rakúsko-Uhorsko nikdy nebolo známe ťažkým priemyslom a len málokto si všímal potenciál mnohonárodnostnej ríše. V roku 1894 nemecký bicykel spôsobil, že sa česi Václav Laurin a Václav Klement rozhodli spolupracovať. Z podniku na výrobu a opravu bicyklov, neskôr motocyklov, sa po roku 1905 stal najväčší výrobca automobilov v celej monarchii. Emil Škoda, technik a podnikateľ, zase už v roku 1869 kúpil fabriku v Plzni, pomenoval ju po sebe a začal vyrábať zbrane, delá, guľomety a iné. Dvojici Laurin a Klement došlo šťastie v roku 1924 a predali podnik Škodovým závodom, ktoré sa rozhodli rozšíriť svoje pôsobenie aj na výrobu civilných produktov. V pomerne novej Československej republike sa objavila nová značka, automobily Škoda.
Ťažké časy
Emil Škoda si správne spočítal, že autá z Mladej Boleslavy mu prinesú majetok. Bolo po prvej svetovej vojne, o druhej ešte nikto nevedel a tak bolo jasné, že automobily sa budú predávať o niečo lepšie ako tanky a delá. Jeden z najväčších podnikov v ČSR si získal motoristov dostupnou Škodou Popular (1933) a modelmi, ktorých mená nebolo počuť naposledy: Superb (1934), Rapid (1935), Favorit (1936). S čím však nikto v Škodových závodoch nerátal bola vojna, podnik sa stal súčasťou nacistického koncernu Reichswerke Hermann Göring, jeho vozidlá využíval Wehrmacht a výroba civilných vozidiel sa značne obmedzila. Po vojne, od roku 1948 už ako národný, podnik obnovil svoju výrobu automobilov, priniesol novú sériu známych mien: Octavia (1959) a Felicia (1959, kabriolet). V roku 1964 sa objavuje legendárna Mbčka, teda Škoda 1000 MB, na svoju dobu veľmi moderné a dostupné auto. Po roku 1976 prichádza do výroby séria „stoviek“, mnohé z nich ešte stále vidieť na ceste, sú symbolom 70. a 80. rokov a mnohí na ne spomínajú. Od 105 po 135 (1976-1990) sa modely S, L, LS, GLS stali pýchou ČSSR.
V automobiloch je budúcnosť
Ťažké časy ale skončili, v roku 1991 sa podnik opäť stal súkromným majetkom a od roku 2000 je súčasťou koncernu Volkswagen. Neprestáva však pod tradičnou značkou vyrábať originálne vozidlá, od skromnejších začiatkov s prvou sériou Felicia, Fabia a Octavia (1996-2010) až po Superb, Yeti a Karoq (2008-2018). Budúcnosť druhého najstaršieho československého podniku vždy bola, je a bude v automobiloch. Svedčí o tom 122 rokov výroby kvalitných, dostupných a ikonických aút, všetkých tvarov a veľkostí, a plány siahajúce až do roku 2025.